Stelling: "Er bestaat geen blauwdruk voor brand building"

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

ʻHET IS MAAR NET WELKE ROUTE HET BESTE PAST BIJ HET MERK, DE MARKT OF HET TEAM DAT AAN HET MERK BOUWTʼ

Elk merk is anders en elk merk heeft zijn eigen unieke kenmerken. Dus kan het merk uniek zijn, net als het bouwen aan een merk uniek kan zijn, maar dat hoeft niet. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Er zijn vele blauwdrukken en de architecten ervan pretenderen dat de zijne of de hare de meest effectieve is.

Het ene merk neemt de standaardroute naar Rome en het andere merk kiest er bewust voor om een nieuwe route uit te stippelen. Wel is het inderdaad zo dat de ene router sneller is en de ander wat minder hobbelig. Het is maar net welke route het beste past bij het merk, de markt of het team dat aan het merk
bouwt.

Vaak is juist dat ene ongrijpbare succes van een merk gebouwd op een eigentijdse en innovatieve wijze, waarbij dat unieke talent om de hoek komt kijken wat niet in een blauwdruk is te vangen. Zoals vele filosofen schreven: ‘Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden.’

Blauwdrukken zijn handig, effectief en een goede leidraad, maar soms is het goed om nieuwe wegen te bewandelen en mooiere routes te vinden en zo een blauwdruk te kunnen maken die beter is.

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen