Stelling: “Er bestaat geen blauwdruk voor brand building”

ʻHET IS MAAR NET WELKE ROUTE HET BESTE PAST BIJ HET MERK, DE MARKT OF HET TEAM DAT AAN HET MERK BOUWTʼ

Elk merk is anders en elk merk heeft zijn eigen unieke kenmerken. Dus kan het merk uniek zijn, net als het bouwen aan een merk uniek kan zijn, maar dat hoeft niet. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Er zijn vele blauwdrukken en de architecten ervan pretenderen dat de zijne of de hare de meest effectieve is.

Het ene merk neemt de standaardroute naar Rome en het andere merk kiest er bewust voor om een nieuwe route uit te stippelen. Wel is het inderdaad zo dat de ene router sneller is en de ander wat minder hobbelig. Het is maar net welke route het beste past bij het merk, de markt of het team dat aan het merk
bouwt.

Vaak is juist dat ene ongrijpbare succes van een merk gebouwd op een eigentijdse en innovatieve wijze, waarbij dat unieke talent om de hoek komt kijken wat niet in een blauwdruk is te vangen. Zoals vele filosofen schreven: ‘Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden.’

Blauwdrukken zijn handig, effectief en een goede leidraad, maar soms is het goed om nieuwe wegen te bewandelen en mooiere routes te vinden en zo een blauwdruk te kunnen maken die beter is.