Stelling: Consuminderen is een contradictio in terminis voor marketeers

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

ʻUITGEVEN OM TE BESPAREN LIJKT HET NIEUWE VERDIENMODELʼ

Consuminderen of ontspullen en declutteren? Is het een doorn in het oog voor een marketeer of een welkome melkkoe? Uitgeven om te besparen lijkt het nieuwe verdienmodel en zowaar is er een contradictio in terminis geboren.

Vanuit de trend om verantwoord te consumeren is men steeds meer bezig met consuminderen. En daar houden marketeers van, trends, want daar valt aan te verdienen. Dus inspelen op het consuminderen en geld uit laten geven om te kunnen besparen. De consument smult ervan in ieder geval en wellicht kunnen ze onder aan de streep ook inderdaad wat besparen en bijdragen aan een betere wereld.

Tegelijkertijd ben ik als marketeer blij met dit soort contradictio in terminis-trends, want de markt is er klaar voor om in een nieuw gat op de  markt te springen. Dus misschien is consuminderen wel een oxymoron en tevens de gewenste zuurstof voor marketeers in de hedendaagse economie. Wie zal het zeggen? Uiteindelijk bepaalt de markt en dus de consument zelf wat er gebeurt. En de marketeer? Die omarmt en benut het. Of het nu een contradictio in terminis is of een oxymoron; dat is dan echt om het even!

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen