Stelling | Foodmarketeers vertellen te vaak ‘suikerzoete’ sprookjes

Marketing is hét is de kunst van verleiden! Het positioneren van producten inspelend op de behoeftes van consumenten. Deze behoeftes ontstaan door verscheidene maatschappelijke factoren en dat is bepalend voor wat de consument wil horen. Zo was vezelrijke ontbijtkoek aantal jaar geleden niet eens een consumentvraag. Ook de behoefte van bijvoorbeeld minder vet tot en met minder vlees is ingegeven vanuit maatschappelijke opinie.

Suikerzoete sprookjes of azijn zure kritiek?

Neem bijvoorbeeld de vleesindustrie; in het winkelschap met de minste foodmarketing op de verpakkingen, oftewel het ‘blote billen schap’ van de supermarkt. Niets ligt er nu ineens zo onder vuur als vlees. Steeds vaker is ‘beter geen vlees’ de perceptie van de consument. Diezelfde consument die vaak niet eens weet wat hij werkelijk eet. Niet stilstaat bij de milieubelasting van sommige producten, want het is een feit dat avocado’s niet in onze achtertuin groeien en massaal worden ingevlogen. Uiteraard predikt iedereen voor eigen parochie, maar dus ook instanties, belangenorganisaties en substitutie producenten. En allemaal willen we de harten van de consument winnen en zo het aankoop gedrag beïnvloeden.

De stelling dat Foodmarketeers te vaak suikerzoete sprookjes verkondigen is wat mij betreft een te gepeperde uitspraak die we met een korreltje zout moeten nemen.

Volledige artikel staat in het vakblad Marketing Tribune en online.

Ina Oome BBA SMP®

Interim Marketingstrateeg | Freelance Marketingadviseur | InaOome.nl