Oranje Knaller!

Marketing

Het lijkt nog zo ver weg, maar voor je het weet staat het WK weer voor de deur. Degenen die willen knallen tijdens de oranjegekte zijn al druk in de weer.

Trouwens ook een mooie manier om in de stemming te komen. Al weken aan de slag zijn met leuke gimmicks, voorbereiding van reclames en online marketing zodat een aantal weken voor het evenement de opbouw van de campagne richting het hoogtepunt start.

Kan me dan ook nog als de dag van gisteren mijn laatste ‘Oranje Knaller’ column herinneren: ‘EK knaller versus EK kater’. De dag na de uitschakeling van het Nederlands Elftal werd ik overvallen door het ‘Heb ik dat’ gevoel. Niet alleen ik, maar uiteraard ook heel voetbal liefhebbend Nederland, de Oranjeselectie en waarschijnlijk alle marketeers in Nederland op dat moment. Want met een knaller van een EK-campagne, waarover ik verschillende complimenten ontving waaronder van Heineken, is het toch een domper als dit abrupt tot een einde komt.

Niet getreurd; nieuwe ronde, nieuwe kansen! Deze keer een WK wel te verstaan (voor de niet-voetbal liefhebbende lezers onder ons) en uiteraard gaan we uit van een prachtig toernooi waarin onze jongens van Oranje het ver gaan schoppen. Zodat de knallers van marketingcampagnes lekker blijven doorlopen, want het is en blijft nu eenmaal een evenement waar je als marketingmanager blij van wordt. Bijna heel Nederland zit aan de buis gekluisterd, voelt zich één door de maatschappelijke deler ‘het Nederlandse Elftal!’, waardoor iedereen toegankelijker is. Natuurlijk is het zo dat alle marketingmanagers daar gebruik van zullen maken en dat je dus een onderscheidende campagne nodig hebt. In ieder geval onderscheidend genoeg om binnen jouw beoogde doelgroep eruit te springen.

Werk aan de winkel dus en een mooie periode om naar uit te kijken, ik kan in elk geval niet wachten tot de lancering van de eerste campagne.