Ken je klant, ken de markt, alles draait om kennis.

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Ken je klant, ken de markt, alles draait om kennis.

Of het nu zelfkennis is of kennis van de markt, het verwerven en vergaren van kennis zorgt ervoor dat je de knowhow hebt om je doel zo effectief mogelijk te bereiken. Want kennis geeft je nu eenmaal inzicht en met de juiste inzichten weet je, je doelen echt te realiseren. De vraag is alleen wanneer heb je de bruikbare inzichten? En heb je ook werkelijk alle inzichten? Wanneer weet je voldoende om echt effectief te zijn?

Je hebt nooit voldoende kennis.

Eigenlijk nooit! De klant verandert van dag tot dag en zijn gedrag ook. Het vergaren van ‘Consumer Insights’ is dan ook een continue proces. Zo geldt dat ook voor het vergaren van kennis als professional. Je bent nooit uitgeleerd en je hebt nooit alle kennis en meest adequate kennis. Er is altijd nieuwe informatie voorhanden.

Uitdagend en verfrissend is het om samen met professionals je kennis te verdiepen en te vergroten. Te kijken naar nieuwe marketing strategieën, nieuwe middelen en media. Maar ook juist eens buiten gebaande paden te gaan als Senior Marketing Professional en een kijkje te nemen in de wereld van pricingsmanager. Of aan de slag te gaan met jezelf als persoon achter de professional. Hoe kun je nog beter adviseren, welke overtuigingstechnieken kun je daarbij benutten. De masterclasses van NIMA lenen zich daar uitstekend voor, het lezen van vakbladen en bijpraten met andere professionals op netwerkborrels trouwens ook.

Kennis opdoen kun je overal.

Wat ik ook leuk vind is het volgen van nieuwe programma’s op TV, want geloof het of niet er valt echt te leren van de programmering. Wat is hip en happening? Nou curling bijvoorbeeld en uiteraard ook de luizenmoeder. Waar je ook lering uit kunt trekken zijn de personas die worden neergezet en het format van programma’s. Dus van masterclasses tot TV kijken of een netwerkborrel. Je kunt overal leren en je kunt overval van leren.

Kortom genoeg stof tot nadenken en veel expertise in deze wereld die je jezelf nog eigen kunt maken. Want ik kan dan wel met een rugzak aan kennis en telbare rimpels aan ervaring de strategische denker en creatieve professional zijn. Dat kan ik alleen blijven door nog meer kennis toe te voegen aan mijn rugzak, mezelf te blijven ontwikkelen en tja ook die extra rimpeltjes hier en daar en de grijze haren op de koop toe te nemen.

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen